Algemene voorwaarden ACA | Specifieke voorwaarden Certicontrol
Alle controles en opdrachten worden door een agent-bezoeker van ACA vzw uitgevoerd volgens de geldende wetsbepalingen, reglementaire bepalingen en technische voorschriften, alsook volgens onderstaande algemene voorwaarden:
0.1 “ACA”: VZW ACA, KBO 0811.407.869, met zetel te Meensesteenweg 338, 8800 Roeselare. De klantendienst van ACA is bereikbaar op het telefoonnummer +32 (0)51 200 002, via e-mail op info@acavzw.be en per post op het adres: Meensesteenweg 338, 8800 Roeselare.
0.2 “Algemene Voorwaarden”: huidige algemene voorwaarden van ACA.
0.3 “Diensten”: de door ACA aan de klant aangeboden en/of verleende diensten tot keuring of certificatie in opdracht van de klant.
0.4 “Klant/Opdrachtgever”: iedere persoon die diensten afneemt of aanvraagt, ook indien dit ten gunste van derden gebeurt, zowel een professionele klant als particuliere klant die uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden beroep doet op de dienstverlening door ACA.
0.5 “Consument”: iedere particuliere klant die uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden beroep doet op de dienstverlening door ACA.
0.6 “Overeenkomst”: de tussen ACA en de klant afgesloten overeenkomst(en) inzake de Diensten, Producten en/of Werken, met inbegrip van offertes, facturatie, de bijzondere voorwaarden van ACA zoals vermeld op offertes, orders of facturatie, bijlagen bij de Overeenkomst én huidige Algemene Voorwaarden, die er integraal deel van uitmaken.
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen ACA en een opdrachtgever waarop ACA deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard.
1.2 In geval van tegenstrijdigheid tussen onderhavige algemene voorwaarden en enige afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, hebben de bepalingen van de schriftelijke overeenkomst voorrang.
1.3 ACA aanvaardt enkel bestellingen op voorwaarde dat deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn. Deze Algemene Voorwaarden worden geacht door de Klant die geen Consument is aanvaard te zijn door het loutere feit van de door hem geplaatste bestelling. Aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden impliceert tevens dat de Klant verzaakt aan de toepassing van zijn eigen algemene (aankoop)voorwaarden of van enige andere derde.
1.4 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met de opdrachtgever, waarvoor de uitvoering ervan door ACA derden dienen te worden betrokken.
1.5 Elke afwijking van deze algemene voorwaarden is slechts geldig indien en voor zover deze nadrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
1.6 ACA behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen op ieder ogenblik mits communicatie van de wijzigingen via een vorm naar keuze van ACA één week voorafgaand aan de inwerkingtreding. Indien de Klant niet instemt met de wijziging is deze gerechtigd de overeenkomst op te zeggen binnen een termijn van 14 dagen volgend op de kennisgeving van de wijziging. Indien de Klant niet of niet tijdig reageert wordt zij geacht de nieuwe voorwaarden te hebben aanvaard en zullen deze vanaf de aangegeven datum van inwerkingtreding gelden.
2.1 Alle offertes en aanbiedingen van ACA zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend indien de dienst waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
2.2 ACA kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten.
2.3 Zolang de offerte en aanbieding niet is aanvaard, reserveert ACA zich het recht deze te herzien.
2.4 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod, dan is ACA daar niet aan gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij ACA anders aangeeft.
2.5 Een samengestelde prijsopgave verplicht ACA niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
2.6 Tenzij in de desbetreffende aanbieding of offerte uitdrukkelijk anders vermeld, zijn alle aanbiedingen en offertes gebaseerd op uitvoering van de werkzaamheden gedurende normale werktijden op werkdagen.
2.7 Tussen ACA en de Klant komt pas een overeenkomst tot stand op het ogenblik van: (i) een orderbevestiging ondertekend door een daartoe bevoegde vertegenwoordiger van ACA, of (iii) de ondertekening van een schriftelijke overeenkomst door ACA en de Klant, of (iv) door de levering en facturatie van de prestaties door ACA aan de Klant.
De Klant kan via de keuringsplatformen van ACA, via e-mail, whatsapp of telefonisch een aanvraag voor een afspraak met ACA indienen. De aanvraag wordt ingediend na het doorlopen van de volgende stappen: (i) selectie van de dienstverlening door ACA; (ii) invullen van eindgegevens van de Klant, het adres van de uitvoering en de contactpersoon voor de uitvoering; (iii) invullen van facturatiegegevens; en (iv) eventueel invullen van een klantreferentienummer en/of verdere informatie en (v) goedkeuring van de algemene voorwaarden van ACA. Na ontvangst van de aanvraag, neemt ACA zo spoedig mogelijk contact op met de Klant om een afspraak in te plannen. Tijdens deze contactname verstrekt ACA informatie omtrent de dienstverlening waarop de aanvraag voor een afspraak betrekking heeft. Bij uitdrukkelijk akkoord van de Klant met de modaliteiten van de dienstverlening komt de Overeenkomst tot stand tussen ACA en de Klant.
3.1 Het voorwerp van de Overeenkomst betreft alle diensten die ACA nodig acht voor een correcte uitvoering van de keuringen of certificatie. De technische controle(s) kan (kunnen) uitgevoerd worden in aanwezigheid van één of meerdere personen van de bevoegde overheid en/of BELAC. Aan deze personen wordt steeds toegang verleend tot de te onderzoeken installatie. Bovendien hebben zij inzagerecht in de betreffende dossiers.
3.2 ACA is bevoegd om bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik te maken van derden en behoudt zijn verantwoordelijkheid voor het toestaan, onderhouden, uitbreiden, opschorten en intrekken van een inspectierapport of certificatie. Rekening houdend met de wet en de regels over erkenning of accreditatie. De bepalingen die van toepassing zijn op de agent-bezoekers zijn mutatis mutandis van toepassing op de werknemers en aangestelden van deze derden.
3.3 De opdrachtgever is ertoe gebonden om de agent-bezoeker van ACA na zijn aanmelding toegang te verlenen tot de te onderzoeken installaties en de ruimten waarin deze installaties zich bevinden. De opdrachtgever stelt alle nodige middelen, documenten en informatie ter beschikking van de agent-bezoeker, zodat het onderzoek in de beste werkomstandigheden en de arbeidsomstandigheden betrekking hebbende wetten en/of regelingen volledig in acht worden genomen.
De vereiste documenten worden door ACA aan de klant meegedeeld voorafgaand aan het plaatsbezoek.
De documenten kunnen voorafgaand aan het plaatsbezoek digitaal aan ACA worden bezorgd of dienen op papier ter plaatse beschikbaar te zijn.
3.4 Behoudens uitdrukkelijk andersluidende overeenkomst mag de agent-bezoeker zich toegang verschaffen tot de te onderzoeken installatie en het onderzoek verrichten zonder aanwezigheid van de opdrachtgever, of diens aangesteld of bevoegd geacht persoon.
3.5 De verslagen worden opgesteld op naam en voor rekening van de Klant en na integrale betaling van de factuur toegestuurd in één exemplaar, volgens de taal van het plaatsbezoek, in het Frans in Wallonië, in het Nederlands in Vlaanderen, in het Frans of Nederlands in het Brussels Gewest. ACA levert geen verslagen af in het Duits. De klant dient via de certificatieovereenkomst aan te geven welke taal/talen gewenst is/zijn. Het verslag heeft uitsluitend betrekking op de vaststellingen die werden gedaan op het ogenblik van de Opdracht. Wanneer ACA oordeelt dat het in de certificatieovereenkomst geviseerd product voldoet aan de voorschriften zoals gesteld in de regelgeving, wordt het certificaat afgeleverd voor alle geïnspecteerde items.
3.6 Indien de agent-bezoeker niet in de mogelijkheid wordt gesteld het onderzoek uit te voeren, zullen de eraan verbonden kosten door ACA in rekening worden gebracht naar de opdrachtgever toe en dit aan 100% van de aannemingsprijs.
3.7 Ingeval de opdrachtgever de aanvaarde opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, of de overeenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk verbreekt, is de opdrachtgever aan ACA een schadevergoeding verschuldigd:
Een nutteloze verplaatsing, bijvoorbeeld, doch zonder exhaustief te zijn, omdat de voorwaarden vermeld in artikel 3.3 niet zijn nageleefd, wordt gelijkgesteld met een minder dan 2 volle werkdagen voor aanvang opdracht.
4.1 De tarieven van de door ACA te leveren prestaties zijn exclusief btw of andere heffingen van overheidswege, tenzij anders vermeld, en vallen steeds ten laste van de opdrachtgever. Bijkomende prestaties en onkosten die door welke reden dan ook toe te schrijven zijn aan de opdrachtgever, worden berekend aan de voorwaarden die op het ogenblik van uitvoering van kracht zijn en als dusdanig gefactureerd.
4.2 Iedere vertraging in de uitvoering van de overeenkomst, veroorzaakt door omstandigheden die niet voor rekening van ACA komen en/of redelijkerwijze niet door ACA konden worden voorzien, komt voor rekening van de opdrachtgever.
4.3 De prijzen in een prijsofferte, Overeenkomst of bijzondere overeenkomst blijven geldig voor de duur van de specifieke Opdracht zoals bepaald in de prijsofferte of bijzondere overeenkomst. Niettegenstaande het voorgaande, behoudt ACA zich uitdrukkelijk het recht voor om enige bijkomende heffingen of belastingen die de uit te voeren Opdracht zouden bezwaren, ingesteld of opgelegd tussen de dag van het sluiten van de Overeenkomst en de dag van de uitvoering van de Opdracht, ten laste van de Klant te leggen.
4.4 Tenzij anders overeengekomen, kunnen alle prijzen door ACA op ieder moment worden gewijzigd indien de kosten van ACA zouden wijzigen ingevolge nieuwe of gewijzigde omstandigheden zoals nieuwe belastingen en/of heffingen of wijzigingen in de kosten van ACA als gevolg van onder meer (zonder beperking) een wijziging van wetgeving, een wijziging van de energieprijzen, een wijziging van de loon- en/of brandstofkosten en/of een wijziging van wisselkoersen, op basis van de indexatie van de sector (Agoria Index). Nieuwe prijzen zullen tenminste 7 kalenderdagen voor de inwerkingtreding schriftelijk aan de Klant ter kennis worden gebracht. Na het verstrijken van deze termijn, heeft ACA het recht de nieuwe prijzen toe te passen, met dien verstande dat de nieuwe prijzen die ingevolge de jaarlijkse herziening wijzigen van toepassing zijn vanaf de maand januari.
5.1 Behoudens anders overeengekomen in de Overeenkomst, enige offerte, bestelbon, orderbevestiging, schriftelijke overeenkomst of op de factuur, zijn de facturen contant betaalbaar te Roeselare. De betaling van elke factuur dient te geschieden op de toepasselijke betalingsdatum. Alle betalingen moeten plaatsvinden in Euro.
5.2 De attesten of verslagen die deel uitmaken van de Opdracht worden pas overgemaakt aan de Klant na ontvangst van volledige betaling van de factuur, zonder daarbij afbreuk te doen aan artikel 3.5. Eventuele duplicaten van de attesten of verslagen opgesteld door ACA, kunnen op vraag van de Klant worden verstrekt, doch enkel op voorwaarde dat:
5.3 Enig protest van een factuur, om welke reden ook, dient binnen de 7 dagen na verzending van de factuur schriftelijk en beargumenteerd door ACA te worden ontvangen. Een protest dat geen redenen van protest opgeeft, zal als onbestaande worden beschouwd. De betalingsverplichting van de Klant wordt door zulk protest niet opgeschort.
5.4 Schuldvergelijking door de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Betalingen worden eerst aangerekend op de verschuldigde kosten, daarna op de intresten en vervolgens op de hoofdsom van de oudste nog openstaande factuur. De Klant kan de betaling van de facturen niet weigeren of uitstellen, ingevolge een vertraging van de facturatie, een herziening van de prijs of een protest van de factuur door de Klant.
5.5 Niet-betaling op de gestelde vervaldag geeft aanleiding tot een conventionele verwijlinterest gelijk aan de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties op de verschuldigde sommen, zonder aanmaning, vanaf de datum van facturatie tot de dag der algehele betaling, desgevallend na gerechtelijke invordering. Bovendien zal het hoofdbedrag vermeerdert worden, zonder voorafgaandelijke aanmaning daartoe, en dit met een minimum van 125 euro en een maximum van 1.875 euro, met 10% van de hoofdbedragen, dit ten titel van conventioneel schadebeding zonder dat een voorafgaandelijke aanmaning is vereist.
5.6 ACA behoudt zich uitdrukkelijk het eigendomsrecht voor van alle door ons geleverd goederen, zelfs deels geleverd, bij niet of niet volledige betaling van deze goederen. Dit eigendomsvoorbehoud blijft geldig in geval van faillissement of concordaat van de medecontractanten. De goederen zelf reizen altijd op risico van de koper (af fabriek).
6.1 De overeenkomst tussen ACA en de opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien beide partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
6.2 Indien de overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd is de opdrachtgever bevoegd de overeenkomst bij aangetekende brief te beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste zes maanden.
6.3 Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een definitieve termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de opdrachtgever ACA derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. ACA dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst. Bij overschrijding van deze verlengde termijn is de opdrachtgever bevoegd de overeenkomst te ontbinden voor zover er nog geen werkzaamheden hebben plaatsgevonden
6.4 ACA is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst ACA ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde van de opdrachtgever niet langer van ACA kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen. Indien ACA tot opschorting of ontbinding overgaat, is ACA op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
6.5 Indien de opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerdert met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.
7.1 ACA is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
7.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop ACA geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor ACA niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van ACA of van derden zijn daaronder inbegrepen.
7.3 Voor zover ACA ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is ACA gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
7.4 Het uitvoeren van de Opdracht vereist precisie waardoor annulering of vertraging kan voorkomen omwille van uitzonderlijke omstandigheden en/of overmacht. De Klant heeft in geen geval recht op verhaal hieromtrent.
7.5 In geval van omstandigheden die redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en die de verdere uitvoering van de Opdracht door ACA onmogelijk maken, zal ACA het recht hebben om de uitvoering van de Opdracht voor de duur van die omstandigheden en een redelijke periode erna te schorsen, zonder dat zij hiervoor aansprakelijk kan worden gesteld.
Als dergelijke omstandigheden gelden onder andere natuurrampen, oorlog, gewapende conflicten, opstand, sociale onrust, betogingen of blokkades, misdrijven, ziekte of epidemie, pandemie, stroom- en telecommunicatieonderbreking, economische factoren (zoals leveringsvertraging, wijziging van transporttarieven, tekort aan opgeleide arbeidskrachten, grondstoffen of brandstof), ongevallen (zoals brand, explosie, machinebreuk) of overheidsingrijpen (zoals fiscale maatregelen, onteigening, embargo’s) alsook alle andere omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de voorgaande of een vergelijkbaar effect veroorzaken.
8.1 De partijen zijn gehouden tot geheimhouding van informatie, technische gegevens en/of documentatie, alsook van alle andere gegevens die als vertrouwelijk zijn aan te duiden, afkomstig van de andere partij. Ook informatie over het dossier bekomen door derden, wordt als vertrouwelijk behandeld. De opdrachtgever is bovendien tot geheimhouding gehouden van alle op de uitvoering van de overkomst door ACA betrekking hebbende informatie, tenzij hiervoor toestemming werd verleend door ACA.
8.2 De door de opdrachtgever ter beschikking gestelde documenten, nodig voor de uitvoering van de opdracht, mogen door ACA gekopieerd en bewaard worden. ACA verbindt zich ertoe deze niet uit handen te geven of mede te delen aan onbevoegde derden.
8.3 De verplichtingen van vertrouwelijkheid kunnen niet ingeroepen worden wanneer de wettelijke voorschriften of regelgevingen het opsturen of doorgeven van informatie naar de overheid, BELAC of een gerechtelijke instantie eisen. ACA beslist of de klant of zijn vertegenwoordiger hiervan op de hoogte wordt gebracht, tenzij dit bij wet verboden is.
8.4 ACA en de Klant verbinden zich ertoe om alle vertrouwelijke informatie zoals o.a. financiële, operationele en technische informatie verkregen tijdens de Opdracht strikt confidentieel te behandelen en niet aan derden kenbaar te maken, behoudens:
ACA brengt de cliënt op voorhand op de hoogte van welke informatie publiek bekend gemaakt wordt. Indien ACA confidentiële informatie dient vrij te geven, dan wordt de cliënt of de betrokken persoon geïnformeerd over de vrijgegeven informatie, tenzij de wet dit verbiedt.
9.1 Klachten kunnen telefonisch, per mail, via de website, per fax, per (aangetekende) brief of mondeling ingediend worden bij ACA. Beroepen kunnen enkel per mail of per aangetekende brief ingediend worden. Beroepen worden gedefinieerd als alle meldingen waarbij de besluitvorming van het attest in vraag worden gesteld. Klachten zijn dan per definitie alle overige meldingen.
9.2 De indiener dient in geval van klachten en beroepen ten aanzien van werkzaamheden van ACA te reageren binnen de drie werkdagen nadat hij/zij onregelmatigheden bij het verrichten van de werkzaamheden waarop de klacht betrekking heeft en/of de betreffende schade heeft ontdekt of had kunne ontdekken. Na verloop van deze termijn vervalt ieder recht op schadevergoeding en/of herstel van onregelmatigheden.
9.3 Zelfs indien de indiener tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken en hetgeen waartoe hij ACA opdracht gegeven heeft.
9.4 Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal ACA de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de indiener vervangen of zorg dragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de indiener voldoen.
9.5 Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van ACA daardoor gevallen, integraal voor rekening van de indiener.
9.6 De resultaten en beslissingen omtrent de ingediende klachten of beroepen zullen niet gebaseerd zijn op discriminerende, subjectieve of partijdige handelingen.
10.1 ACA neemt door het aangaan van enige overeenkomst een inspanningsverplichting op zich, en in geen geval een resultaatsverplichting.
10.2 ACA is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat ACA is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
10.3 ACA is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. ACA is niet aansprakelijk voor indirecte schade en kosten, met inbegrip van doch niet uitsluitend gevolgschade, gederfde winst, gemiste kansen, commerciële- of reputatieschade, productieverlies of schade aan derden.
10.4 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van ACA aan de overeenkomst te laten beantwoorden voor zoveel deze aan ACA toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. ACA is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedijfsstagnatie.
10.5 De maximale gecumuleerde aansprakelijkheid van ACA per Overeenkomst is beperkt tot maximaal tweemaal de factuurwaarde van de Overeenkomst van de Klant die aanleiding heeft gegeven tot de schade. Deze beperking geldt niet in gevallen van schade die het gevolg is van opzettelijke fout of grove nalatigheid van ACA.
11.1 ACA behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. ACA heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
12.1 Indien een (gedeelte van een) bepaling van de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden nietig of onafdwingbaar zou zijn, zal dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden niet beïnvloeden. In dergelijk geval zullen de partijen onderhandelen om deze nietige of onafdwingbare bepaling te vervangen door een rechtsgeldige en afdwingbare bepaling die zo nauw mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.
12.2 Enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden die uit haar aard bedoeld is om de beëindiging van de Overeenkomst te overleven, zal de beëindiging van de Overeenkomst overleven, met inbegrip van, doch zonder beperking de verplichtingen opgenomen in de artikelen 2.10, 6 en 7. Beëindiging of ontbinding van de Overeenkomst zal de rechten van enige partij verworven voorafgaand aan dergelijke beëindiging of ontbinding onverlet laten.
12.3 Voor zover in deze Algemene Voorwaarden een bedrag wordt vastgesteld als (schade)vergoeding die de klant verschuldigd zou zijn te betalen aan ACA wanneer eerstgenoemde haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet nakomt, wordt voorzien in een gelijkwaardige (schade)vergoeding voor de klant ten laste van ACA in geval deze laatste in gebreke zou blijven t.a.v. de klant.
12.4 Indien ACA nalaat om enig recht uit te oefenen zal dit geenszins als verzaking aan dat recht kunnen worden geïnterpreteerd, noch voor dat welbepaalde geval, noch voor toekomstige gelijkaardige gevallen.
12.5 De bepalingen van deze Algemene Voorwaarden zijn thematisch gegroepeerd om het lezersgemak te bevorderen. De bewoording van een titel of het feit dat een bepaling verzameld is met andere bepalingen zal er echter niet toe leiden dat deze bepaling wordt geïnterpreteerd ten nadele van ACA.
13.1 Alle Overeenkomsten en deze Algemene Voorwaarden worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.
13.2 Alle geschillen met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of de beëindiging, van de Overeenkomsten en deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan de exclusieve bevoegdheid van de rechtbanken van Gent, afdeling Kortrijk of het Vredegerecht Roeselare.
14.1 Algemeen. Ten aanzien van de Consument zijn deze Algemene Voorwaarden eveneens van toepassing, met uitzondering van artikel 3.7, artikel 4.1, artikel 4.3, artikel 4.4, artikel 5.4, artikel 5.5. en artikel 6.5 van deze algemene voorwaarden.
De onderstaande algemene voorwaarden zijn van toepassing ten aanzien van de Consument:
14.2 Prijs. Alle prijzen worden weergegeven in euro, inclusief btw (en alle andere belastingen) en alle kosten.
14.3 Schuldvergelijking. Schuldvergelijking door de Consument is toegestaan.
14.4 Niet- of laattijdige betaling door de Consument. In geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling op de vervaldag van de factuur door de Consument, zullen na het verstrijken van een wachttermijn van 14 kalenderdagen (die een aanvang neemt vanaf de 3de werkdag na het verzenden van de eerste kosteloze betalingsherinnering per post of op de 1ste kalenderdag indien de eerste kosteloze betalingsherinnering elektronisch wordt verstuurd), verwijlintresten worden aangerekend berekend tegen de wettelijke interestvoet zoals voorzien in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Daarenboven zal de Consument een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn, gelijk aan:
14.5 Uitvoering van de Opdracht. De Consument heeft in geval van een laattijdige uitvoering van de Opdracht door ACA van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, recht op een korting op de prijs van de Opdracht gelijk aan 1% per maand vertraging in de uitvoering van de Opdracht, en dit voor elke reeds begonnen maand. Bovendien hebben Consumenten, in geval van laattijdige uitvoering van de Opdracht door ACA na een termijn van 10 dagen na daartoe door de Klant in gebreke gesteld te zijn, recht op een forfaitair bepaalde korting gelijk aan 15% van de prijs van de Opdracht, onverminderd het recht van de Consument om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.
14.6 Duur van de overeenkomst. Artikel 6.5 is enkel van toepassing buiten de 14-daagse periode van het herroepingsrecht.
14.7 Herroepingsrecht.
Herroepingsperiode:
Ingevolge artikel VI. 47, §1 Wetboek Economisch Recht omvat het herroepingsrecht het recht voor de Consument om af te zien van de Overeenkomst zonder kosten en zonder opgave van redenen binnen de 14 dagen vanaf de totstandkoming van de Overeenkomst.
Voor zover de Overeenkomst een “overeenkomst op afstand” in de zin van artikel I.8, 15° Wetboek Economisch Recht is dan wel een “overeenkomst gesloten buiten de verkoopruimten” in de zin van artikel I.8, 31° Wetboek Economisch Recht, kan de Consument beschikken over een herroepingsrecht.
Krachtens artikel VI. 47, § 2, 1° Wetboek Economisch Recht verstrijkt de herroepingstermijn voor dienstenovereenkomsten 14 dagen na de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.
Uitoefening van het herroepingsrecht:
Om het herroepingsrecht uit te oefenen, dient de Consument ACA binnen voormelde herroepingstermijn daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen via e-mail door het invullen van het herroepingsformulier (https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Forms/Formulier-herroeping.pdf) of een andere ondubbelzinnige schriftelijke verklaring ten aanzien van ACA. De uitoefening van het herroepingsrecht door de Consument heeft tot gevolg dat de Overeenkomst wordt beëindigd en de Opdracht niet meer zal worden uitgevoerd door ACA.
Gevolgen van herroeping :
ACA vergoedt alle van de Consument ontvangen betalingen, onverwijld en in elk geval 14 dagen na de dag waarop ze wordt geïnformeerd over de beslissing van de Consument om de Overeenkomst te herroepen."
Uitzondering op het herroepingsrecht:
Voor zover de volledige uitvoering van de Opdracht door ACA plaatsvindt tijdens de herroepingstermijn, i.e. binnen de 14 dagen vanaf de totstandkoming van de Overeenkomst, beschikt de Consument niet over een herroepingsrecht conform artikel VI.73,1° Wetboek Economisch Recht. De uitvoering van de Opdracht tijdens de herroepingstermijn kan maar een aanvang nemen met de voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de Consument en diens erkenning dat hij zijn herroepingsrecht verliest gezien de Opdracht zal worden uitgevoerd tijdens de herroepingstermijn.
Indien de uitvoering van de dienst gedeeltelijk heeft plaatsgevonden voor de herroeping, is de consument een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan het deel van de dienst dat reeds is geleverd. Op grond van artikel VI. 53, 3§ Wetboek Economisch Recht wordt het evenredige bedrag dat de consument aan de onderneming moet betalen berekend op grondslag van de totale prijs zoals vastgelegd in de overeenkomst.
14.8 Schadevergoeding in geval van annulatie. Indien de consument de opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert na het verstrijken van de 14-dagen termijn voor het herroepingsrecht, is de consument een redelijke schadevergoeding verschuldigd. Deze schadevergoeding zal in verhouding staan tot de reeds geleverde diensten en de gemaakte kosten door ACA en bedraagt 100% van de uitvoeringsprijs indien de dienst nog niet volledig is uitgevoerd.
Partijen erkennen dat de forfaitaire schadevergoeding opgenomen in huidig artikel redelijk en proportioneel is ter vergoeding van de schade en vrijwaring van de rechtmatige belangen van de opdrachtgever.
Indien ACA de opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert of niet tijdig kan uitvoeren, heeft de consument recht op een schadevergoeding die in verhouding staat tot de daadwerkelijk geleden schade. Deze schadevergoeding zal gelijkwaardig zijn aan de vergoeding die de consument zou moeten betalen bij annulatie, met inachtneming van de evenredige schade van beide partijen.
Rev. 09 - Publicatiedatum 15/11/2024
Alle vermelde tarieven zijn inclusief verplaatsingskosten en administratieve kosten tenzij anders vermeld.
Alle vermelde tarieven voor gecombineerde diensten zijn enkel geldig wanneer de diensten tijdens één plaatsbezoek en aansluitend worden uitgevoerd, tenzij anders vermeld door Certicontrol aan de aanvrager.
Certicontrol kan alle tarieven op elk ogenblik aanpassen. De tarieven die van toepassing zijn op het ogenblik van de bestelling, blijven echter van toepassing op de uitvoering van de opdracht zolang de termijn tussen bestelling en uitvoering van de opdracht maximaal 90 kalenderdagen bedraagt, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW tarieven. Bij het overschrijden van deze termijn zijn de geldende tarieven op moment van uitvoering van toepassing voor de geleverde prestaties. Prijsverhogingen binnen de 90 kalenderdagen na bestelling zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen
Bijkomende prestaties, onkosten en verplaatsingskosten die door welke reden dan ook toe te schrijven zijn aan de opdrachtgever, worden berekend aan de voorwaarden die op het ogenblik van uitvoering van kracht zijn en als dusdanig gefactureerd. Iedere vertraging in de uitvoering van de overeenkomst, veroorzaakt door omstandigheden die niet voor rekening van Certicontrol of afgevaardigden komen en/of redelijkerwijze niet door Certicontrol of afgevaardigden konden worden voorzien, komt voor rekening van de Opdrachtgever.
De duur van bijkomende prestaties wordt afgerond op 30 minuten naar het volgende halfuur met een minimum van 60 minuten. Alle bijkomende prestaties worden berekend met het standaardtarief van € 40,00 exclusief BTW per 60 minuten volgens:
Bijkomende verplaatsingskosten zijn inclusief reistijd en worden berekend volgens traject heen en terug, tussen de kantoren Meensesteenweg 338 te 8800 Roeselare België en de locatie waar de opdracht plaatsvindt, aan € 0,50 exclusief BTW per kilometer
Bij wijziging van betalingsmodaliteit op aanvraag van de uitvoerder, behoudt Certicontrol zich het recht een toeslag te vragen op de geldende tarieven voor de uit te voeren opdracht.
De betaling dient te gebeuren via de aangeboden betalingsmodaliteiten beschikbaar op de website of contant voor aanvang van de controle.
De online betalingsmodaliteiten worden verwerkt via de module Paybox, uitgebaat door Point Transaction Systems. Alle transacties worden met behulp van versleutelde technologie over het internet uitgevoerd.
Eventuele transactiekosten voortvloeiend uit terugbetalingen aan de opdrachtgever, zijn steeds voor rekening van de opdrachtgever.
De informatie op de website is van algemene aard en is niet aangepast aan persoonlijke of specifieke omstandigheden, en kan dus niet als een persoonlijk, professioneel of juridisch advies worden beschouwd. Certicontrol levert de nodige inspanningen opdat de ter beschikking gestelde informatie volledig, juist, nauwkeurig en bijgewerkt zou zijn. Indien de verstrekte informatie onjuistheden zou bevatten of indien bepaalde informatie op of via de Website onbeschikbaar zou zijn, zal Certicontrol de nodige inspanning leveren om dit zo snel mogelijk recht te zetten. Certicontrol of afgevaardigden kunnen evenwel niet aansprakelijk worden gesteld voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die ontstaat uit het gebruik van de informatie op de Website.
De inhoud van de Website (met inbegrip van links) kan ten allen tijde en zonder aankondiging of kennisgeving aangepast, gewijzigd of aangevuld worden. Certicontrol geeft geen garanties over de goede werking van de website en kan op geen enkele wijze aansprakelijk gehouden worden voor een slechte werking of tijdelijke (on)beschikbaarheid van de website of voor enige vorm van schade, rechtstreekse of onrechtstreekse, die zou voortvloeien uit de toegang of het gebruik van de website.
Certicontrol kan in geen geval tegenover wie dan ook, op directe of indirecte, bijzondere of andere wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade te wijten aan het gebruik van deze site of van een andere, inzonderheid als gevolg van links of hyperlinks, met inbegrip, zonder beperking, van alle verliezen, werkonderbrekingen, beschadiging van programma’s of andere gegevens op het computersysteem, van apparatuur, programmatuur of andere van de gebruiker.
De website kan hyperlinks bevatten naar websites of pagina’s van derden, of daar onrechtstreeks naar verwijzen. Het plaatsen van links naar deze websites of pagina’s impliceert op geen enkele wijze een impliciete goedkeuring van de inhoud ervan.
Voor wijzigingen of klachten betreffende de Bestelling, kan de Opdrachtgever telefoneren naar het nummer 03/500.06.83 (alle Werkdagen van 8u30 tot 12u00 en van 13u00 tot 17u00) of contact nemen via info@certicontrol.be.